poniedziałek, 28 grudnia 2015

Jak oszczędzić na jedzeniu – praktyczne porady

Jeśli by podliczyć wszystkie małe rachunki za jedzenie, które płacimy każdego miesiąca to uzbierała by się naprawdę całkiem spora kwota. Już samo śniadanie i kolacja  to dla jednej osoby wydatek ok. 250-300 zł miesięcznie, a przecież trzeba jeszcze coś ugotować na obiad. Produkty spożywcze nie mają tendencji do tanienia – no chyba, że w sezonie na dane owoce czy warzywa.



Jeśli posiadamy rodzinę to musimy liczyć się z tym, że wszystkiego będziemy potrzebować co najmniej dwa lub trzy razy tyle niż kiedy prowadzimy życie singla lub singielki. Jednak czy da się wypracować w tej materii jakieś oszczędności, nie tracąc przy tym jakości spożywanych potraw? Czy tańsze produkty to zło dla naszego zdrowia? My uważamy, że jest to mit, który dość łatwo jest obalić – zdrowo i smacznie może być także oszczędnie.



Co z jakością?


Żadna z naszych porad nie zakłada kupna złej jakości produktów, dlatego możesz być o to spokojny i spokojnie zagłębić się w lekturę tego artykułu. Nie mamy również na celu nakłanianie cię do przejścia na jedna z uciążliwych diet, gdzie w lodówce znajdziesz same warzywa. Postaramy się to udowodnić, jednak nie obędzie się bez drobnych zmian w twoich przyzwyczajeniach. Gotowy/gotowa? Czas zacząć planowanie posiłków – oto klucz do sukcesu! Nie kupujmy zbyt dużo jedzenia, nie wyrzucajmy dawno zapomnianych produktów, które kupiliśmy „tak na zapas”. 


Jak stworzyć dobry plan?


Łatwo nie będzie, zwłaszcza jeśli planowanie nie jest twoją mocną stroną, a w życiu codziennym kierujesz się spontanicznością. Daj sobie czas, stawiaj małe kroki i motywuj się do dalszego wysiłku – nic tak nie motywuje, jak świadomość oszczędności. Jeśli ci zależy to wytrwasz, a to co teraz wydaje ci się dziwne niedługo stanie się naturalne. Plan powinien obejmować jeden tydzień (nie więcej, nie mniej). Oznacza to także, że zakupy musisz zrobić co najwyżej 4-5 razy w miesiącu (nie licząc świeżego pieczywa). Łatwiej jest zrobić listę potraw na 7 dni niż na cały miesiąc i wymaga to mniej energii niż codzienne zastanawianie się „co jutro”. Także zakupy będą dzięki temu bardziej zorganizowane (lista produktów jest w takich sytuacjach nieoceniona). Niektóre produkty można wykorzystać do różnych potraw, dlatego jeśli coś ci ma zostać, musisz to przewidzieć i zastanowić się jak wykorzystać resztę. Dla przykładu – sos z makaronem i papryką często kończy się niewykorzystaniem tego ostatniego. Co więc zrobić? Dodaj paprykę do kanapek do pracy w tym tygodniu. Proste i eleganckie.


Odpowiedzialne przetwarzanie żywności


Wiele potraw można przygotować w różnych odsłonach, dlatego jeśli został ci danego dnia sos do spaghetti lub makaron możesz je łatwo przerobić w coś nowego. Sosem wzbogacisz zapiekankę, makaronem każde inne danie (to tak samo uniwersalny dodatek jak ryż, czy ziemniaki). W dobie stałego dostępu do Internetu nie trudno będzie ci znaleźć właściwy pomysł, więc naucz się korzystać z jego możliwości. Zostało ci mięso? To świetnie – zrób z niego i kilku dodatkowych produktów farsz do naleśników na słono. Warzywa możesz przekształcić w sałatkę. Pomyśl chwilę i działaj – tygodniowy plan oparty o kilkukrotne wykorzystanie jednego produktu zapewni ci nie tylko oszczędności, ale i różnorodność smaków.


Tanie, proste i zdrowe


Często nie zdajemy sobie sprawy, że połączenie kilku podstawowych składników i odpowiednie doprawienie może dać nam masę oszczędności oraz równie dobry smak, jak skomplikowane danie prosto z restauracji. Jedząc cały czas to samo w końcu się znudzimy, jeśli jednak znajdziemy kilka tanich i smacznych przepisów warto gdzieś je zapisać. Planując obiady na kolejny tydzień można następnie zajrzeć do takiego spisu i wybrać coś czego dawno nie było. Opłaca się także robić porcje dwudniowe. Tym sposobem gotujemy tylko 4 razy na tydzień zamiast 7. Tydzień się skończył, a ty nadal masz coś w lodówce? Początek następnego tygodnia powinien skupić się na wykorzystaniu tych składników, a tym samym da ci to pretekst do kupienia mniejszej ilości nowych produktów na kolejne siedem dni. A gdzie w tym wszystkim zdrowie? W zakupach produktów nieprzetworzonych – dania gotowe są może tanie, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Już lepiej raz w tygodniu skorzystać z usług jakiejś dobrej restauracji.

Portal MojaRachunkowość.pl wsparł nas merytorycznie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tu zaglądasz :)

Nic bardziej nie motywuje mnie do dalszej pracy, niż komentarz pozostawiony przez Ciebie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...